سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ
ناگفته هایی از سقوط هواپیمای جاسوسی امریکا در ایران - وبلاگ بچه مکتبی های با صفا
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ناگفته هایی از سقوط هواپیمای جاسوسی امریکا در ایران

 بعد از اینکه نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در نبرد فوق پیشرفته سایبری یکی از پهپادهای جاسوسی ایالات متحده آمریکا که جزو گران‌ترین تکنولوژی‌های آمریکا به حساب می‌آید را توسط واحدهای جنگ الکترونیکی نیروهای مسلح، در اختیار گرفتند منابع خبری مدعی شدند، امریکا دست به کار شده تا به هر ترتیبی هست این هواپیما را از ایران خارج، یا از بین ببرد.

 

بنابر اظهارات کارشناسان نظامی علت اصلی فرود این هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در ایران این است که ایران به فناوری پدافندی دست یافته که می‌تواند با استفاده از آن کنترل وسایل پرنده‌ای را که در نزدیکی آسمان ایران پرواز می‌کنند یا در مواقعی وارد آسمان ایران می‌شوند، به دست بگیرد. بر همین اساس این منابع استفاده از تعبیر سقوط را چندان مناسب نمی‌دانند چرا که آنچه عملا اتفاق افتاده این بوده است که ایران موفق شده با استفاده از یک فناوری بسیار پیچیده در حوزه جنگ الکترونیک، اختیار این هواپیما را که در نزدیکی مرز ایران در حال پرواز بوده به دست بگیرد و آن را در جایی داخل خاک ایران بر زمین بنشاند. در همین راستا ایران هسته‌ای به نقل از یک منبع آگاه در این باره نوشته: «آمریکایی‌ها می‌دانند کسی به طرف این پهپاد شلیک نکرده و ایران توانسته آن را در حالی درون خاک خود به زمین بنشاند که بدنه و محتویات آن کاملا سالم است».

این کارشناس نظامی ضمن تاکید بر اینکه مجاز به اظهارنظر بیشتر در این باره نیست، گفت: «از این به بعد مرزهای ایران دیگر به هیچ وجه جای امنی برای وسایل پرنده آمریکایی نخواهد بود. ایران اکنون قادر است بدون شلیک حتی یک گلوله و صرفا با استفاده از یک فناوری پیشرفته جنگ الکترونیک، اختیار این وسایل پرنده را از دست کنترل کنندگان آن خارج کرده و آنها را به درون خاک ایران هدایت کند».

طبق گزارشات واصله از برخی پایگاه های خبری سازمان امنیت مرکزی امریکا و پنتاگون مانورهای تبلیغاتی و عملی تازه‌ای را آغاز کرده‌اند تا در سایه آن به هر ترتیبی شده لاشه هواپیمای تجسسی سرنگون شده در ایران را به دست آورند.

ساعاتی پس از سرنگونی این جنگنده در روز یکشنبه 4 نوامبر، ناتو تایید کرد که نزدیک به یک هفته پیش یک جنگنده امریکایی بدون سرنشین و تجسسی خود را در مرزهای شرقی‌ افغانستان از دست داده است.

اما ایالات متحده امریکا آن طور که روزنامه امریکایی واشنگتن پست گزارش داده، در یک عملیات روانی در ابتدا واکنشی از خود نشان نداد ولی بعد از گذشت 24 ساعت اعلام کرد که این هواپیما به دلیل نقص فنی سقوط کرده و هیچ ارتباطی به عملیات نظامی ایران نداشته است. با این حال سخنگوهای سازمان‌های امنیتی امریکا از هر گونه اظهار نظری در این زمینه خودداری کرده و خبرنگاران را متوجه بیانیه صادر شده از سوی ارتش امریکا می‌کنند.

کارشناسان معتقدند موضع‌گیری‌های متناقض غرب بیشتر جنبه تشویش روانی دارد تا بدین ترتیب بتوانند بدون سر و صدا وارد خاک ایران شده و این هواپیما را از ایران خارج کنند. غربی‌ها هنوز مطمئن نیستند که آیا این هواپیما به دست نیروهای نظامی ایرانی افتاده است یا خیر.

با این حال بیانیه نیروهای نظامی ناتو در افغانستان معروف به ایساف که در این رابطه صادر شده بود، شبهات بسیاری را برای تحلیلگران و ناظران به وجود آورده است.

یک مقام عالی‌رتبه پنتاگون که نخواست نامش فاش شود، ضمن تردید در صداقت بیانیایه ایساف گفت: «مقام‌های ایساف به جای این که به جزئیات ماجرا بپردازند به حواشی آن پرداخته‌اند. از این رو بیانیه ای که در این زمینه صادر کرده‌اند فاقد هر گونه اعتبار و وجاهتی است. در نتیجه نتایج آن نیز بسیار گمراه‌کننده است.»

مسئولان ایساف از پاسخ دادن به هر گونه سوالی درباره بیانیه صادر شده توسط این سازمان سر باز می‌زنند و حاضر هم نیستند که جزئیات بیشتری از هواپیمای تجسسی سرنگون شده ارائه دهند. 

یک مقام امریکایی که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «ما وظیفه نداریم درباره پرونده‌های حساس امنیتی جزئیات بیشتری ارائه دهیم.»

در همین رابطه منابع رسمی امریکایی فاش کردند که مسئولان امریکایی به فکر انجام عملیات سری در خاک ایران افتاده‌اند که این هواپیمای پیشرفته تجسسی را از این کشور خارج کرده یا نابود کنند. اما پس از بررسی‌های بسیار فعلا به این نتیجه رسیده‌اند که انجام چنین عملیاتی هزینه‌های بسیاری دارد و باعث ایجاد مخاطرات سنگین در برابر ایران خواهد شد و بهتر است دست به خطر نزنند.

با این حال مسئولان امریکایی‌ همچنان به فکر برگرداندن این هواپیما هستند. یکی از ارگان‌های امنیتی امریکا پیشنهاد داده است که نیروهای ویژه امریکایی فعال در افغانستان وارد ایران شده و با کمک مزدوران ایرانی لاشه این هواپیما را به دست آورده و آن را نابود کنند.

گزینه دیگری نیز پیشنهاد شده مبنی بر این که یک گروه خرابکار به ایران فرستاده شود که بقایای این هواپیما را منفجر کنند. پیشنهاد سومی نیز مطرح شده و آن این که لاشه هواپیما از طریق حمله هوایی نابود شود.

مقام‌های امریکایی به شدت از این مساله نگرانند که ایرانی‌ها بخواهند این هواپیما را خود بازسازی کرده و از آن استفاده کنند.

یک مسئول امریکایی به روزنامه وال استریت ژورنال گفته است که امکان فرستادن نیروهای ویژه به ایران برای از بین بردن لاشه این هواپیما وجود ندارد چرا که این مساله می‌تواند حوادث بزرگ‌تر و خطرناک‌تر بیشتری را ایجاد کند. چرا که هر گونه ورودی به ایران برای نابودی لاشه این هواپیما ممکن است نزد ایرانی‌ها این شائبه را ایجاد کند که ما به آنها اعلام جنگ کرده‌ایم. 

دستیابی ایران به تکنولوژی پیشرفته

پهپاد جاسوسی ایالات متحده آمریکا حامل یکی از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های جاسوسی در جهان است. این سیستم که پیش از این در بمب‌ افکن‌های یو.اس.بی2 و نیز جت جنگنده F35 به کار رفته است یکی از گران‌‌ترین پروژه‌‌های تسلیحاتی در تاریخ پنتاگون به حساب می‌آید.

این هواپیماها پیشرفته اینک در دست تهران است و همین امر نیز نگرانی آمریکا را تشدید کرده است، چرا که جمهوری اسلامی ایران با تکنولوژی‌های موجود در داخل کشور توانایی مهندسی معکوس این پهپاد و استفاده از آن را دارد. استفاده از مهندسی معکوس موضوعی است که روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی به آن پرداخته است.

دیلی تلگراف نوشته است که در اختیار گرفتن یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای جاسوسی آمریکا به‌دست ایران این امکان را به این کشور می‌دهد تا به گنجی از اطلاعات طبقه بندی شده از جمله نحوه طراحی و مجموعه حسگرهای موجود در آن دست یابد. هرچند که جزئیات به‌دست آوردن این هواپیما به‌دست ایران هنوز کاملا مشخص نشده اما به هرحال ایران این امکان را می‌یابد تا با برترین پهپادهای غرب مقابله کند. هیو ویلیامز، کارشناس موسسه نظامی جینز دیفنس در امور هواپیماهای بدون سرنشین می‌گوید: «اگر این هواپیما به‌دست ایران افتاده باشد ،مهندسین این کشور قادر خواهند بود راه‌های غلبه بر فناوری به‌کار رفته در آن و روش استفاده از حسگرهای هواپیمای فوق را کسب کنند. اگر شما قادر باشید تا خواص به‌کار رفته در این هواپیما را بیابید،آنگاه خواهید توانست به رموز آسان‌تر دست یابید».

 

الیزابت گوینتانا، دیگر کارشناس ارشد موسسه رویال یونایتد سرویس در این باره گفت:«دوربین‌های به‌کار رفته در این هواپیما بسیار پیشرفته هستند و این فرصتی خوب برای ایران است.این موفقیتی بزرگ برای آنهاست». وی افزود: «این مساله آمریکایی‌ها را وادار می‌کند تا با صرف هزینه بیشتر نوع دیگری از این هواپیما را برای پیشی‌گرفتن از ایران بسازند».

دیلی تلگراف سپس نوشت: این هواپیما برای عملیات در عمق خاک دشمن طراحی شده است. و سرانجام پل رالف،کارشناس موسسه ویژه هواپیماهای بدون سرنشین می‌گوید: «تصور نمایید که این هواپیما به‌دست ایران،کره شمالی یا چین بیفتد. آنگاه چه خواهد شد؟ این مساله نگران‌کننده است». در حالی رسانه‌های غربی از توان ایران برای مهندسی معکوس در پهپاد جاسوسی آمریکا سخن می‌گویند که پهپادهای جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ گونه ردیابی از سوی ایالات متحده آمریکا به راحتی از ناوهای جنگی این کشور در خلیج‌فارس در سال 89 و 90 اطلاعات کسب کرده‌اند. این اطلاعات از ناو هواپیمابر جورج بوش و همچنین ناو آبراهام لینکلن کسب شده است که جزو پیشرفته‌ترین ناوهای جهان به حساب می‌آید.

 منبع : بولتن نیوز


+ نوشته شـــده در پنج شنبه 90/9/17ساعــت 6:18 عصر تــوسط شهید سپاسی | نظر