سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ
مرداد 90 - وبلاگ بچه مکتبی های با صفا
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اهمیت مسواک از نظر احادیث

 

دکتر محمدرضا جواهری 
مسواک هنگام وضو
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
از سفارش های رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم به امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام این بود : علیک بالسواک عند کل وضو(25 ) .
« بر تو باد مسواک زدن هنگام وضو گرفتن » آنقدر مسواک زدن هنگام وضوگرفتن ارزش و اهمیت دارد که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرموده اند :
لولا ان اشق علی امتی لامرتهم بالسواک عند وضو کل صلاته : اگر سخت و مشکل نبود و امت در مشقت نمی افتادند آنها را به مسواک زدن به هنگام هر وضوی نماز امر می کردم (26 ) .
مرحوم شیخ حر عاملی صاحب وسائل الشیعه بعد از ذکر این روایت می نویسد : مقصود از امر در این حدیث وجوب است چون استحباب این کار قطعی و ثابت شده است (27 ) .
در تاکید مسواک زدن هنگام هر وضو پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم فرموده اند : السواک شطر الوضو مسواک زدن بخشی از وضو است (28 ) .
مسواک زدن و نماز
« نماز » بزرگ ترین عبادت دائمی روزانه هر مسلمان است و پیوسته هر مسلمان در شبانه روز پنج وعده روبه قبله به نماز می ایستد. علاوه بر مسواک در هنگام وضو برای برپایی نمازها نیز مسواک مستحب است . رفتار و گفتار پیامبر اعظم حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم پیش از اقامه نمازها در راستای تشویق و راهنمایی پیروان خویش بر مسواک زدن قرار داشته است . مرحوم شیخ صدوق نقل کرده است :
کان النبی صلی الله علیه وآله وسلم یستاک لکل صلاه پیامبر برای هر نماز مسواک می کرد.
در وصایای رسول خدا به حضرت علی علیه السلام چنین آمده است : علیک بالسواک لکل صلاه : بر تو باد به مسواک برای هر نماز(29 ) .

پیامبر اسلام فرموده اند : رکعتین بالسواک احب الی الله عزوجل من سبعین رکعه بغیر سواک . خدای متعال دو رکعت نماز با مسواک را بیشتر از هفتاد رکعت بدون مسواک دوست دارد(31 ) .
مسواک زدن و قرآن
« قرآن » معجزه قولی جاویدان و ابدی پیامبر اعظم و آخرین و بزرگترین راهنمای بشریت به سوی سعادت حقیقی و کمال الهی است . تاکید بر قرائت این کتاب آسمانی با دهان مسواک زده بیانگر اهمیت بهداشت دهان و دندان از منظر قرآن کریم و آورنده آن حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم است .
ابان خیاط از قول امام صادق علیه السلام نقل می کند که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : نظفوا طریق القرآن قیل یا رسول الله و ما طریق القرآن قال افواهکم قیل بماذا قال بالسواک . طریق و راه قرآن را پاکیزه کنیم پرسیده شد طریق قرآن کدام است فرمودند : دهانهای شما پرسیده شد با چه چیز دهان را پاکیزه کنیم فرمودند : با مسواک (32 ) . پیامبراسلام صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : افواهکم طریق من طرق ربکم فاحبها الی الله اطیبها ریحا فطیبوها بما قدرتم علیه : دهانهای شما راهی از راههای پروردگارتان است . بهترین دهانها آن دهانی است که از همه خوشبوتر باشد پس دهانهایتان را به میزان توانایی پاک کنید(33 ) . 
دهان هایتان را پاکیزه کنید زیرا دهان هایتان راه قرائت قرآن است .
اداب و چگونگی مسواک زدن
در تعلیمات دین جامع و جهانی و جاویدان پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم حتی به شیوه و کیفیت مسواک کردن نیز توجه شده است و سیره و روش مسواک نمودن پیامبر و راهنمایی های آن حضرت پیرامون آداب مسواک در قالب احادیث نبوی در کتاب های حدیثی ذکر شده است . درباره روش مسواک زدن پیامبر چنین آمده است :
کان النبی صلی الله علیه وآله وسلم اذا استاک استاک عرضا زمانی که پیامبر مسواک می زد عرضی و به عرض دندآنهامسواک می زد(37 ) .
درباره مسواک با چوب درخت زیتون فرموده اند : نعم السواک الزیتون من شجره مبارکه و یذهب بالحفر و هو سواکی وسواک الانبیا قبلی (38 ) : زیتون مسواک خوب از درخت مبارکی است فساد دندان را می برد و آن مسواک من و مسواک پیامبران پیش از من است .
پیامبر اعظم به یاران خویش در آموزش روش مسواک فرموده اند :
استاکوا عرضا ولاتستاکوا طولا(39 ) : عرضی مسواک بزنید و طولی مسواک نزنید!
دوازده خصلت برای مسواک
پیامبر گرامی اسلام فرموده اند :
فی السواک اثنتاعشره خصله : مطهره للفم و مرضاه للرب و یبیض الاسنان و یذهب بالحفر ویقلل البلغم و یشهی الطعام و یضاعف الحسنات و تصاب به السنه تحضره الملائکه و یشداللثه و هویمربطرقه القرآن و رکعتین بسواک احب الی الله عزوجل من سبعین رکعه بغیر سواک (40 ) در مسواک دوازده خصلت است : پاک کننده دهان و مایه خشنودی پروردگار است و دندان ها را سفید می کند و چرک و فساد آن را از بین می برد و بلغم را کم می کند و انسان را برای صرف غذا به اشتها می آورد و نیکی را چند برابر می نماید و مسواک انسان به سنت نبوی می رسد و فرشتگان نزد او حاضر می گردند و لثه را محکم می کند و به راه قرآن می گذرد و دو رکعت نماز با مسواک در پیشگاه خدای عزوجل از هفتاد رکعت بی مسواک محبوبتر است .
درباره نقش مسواک در خوب و زیبا سخن گفتن فرمودند :
السواک یزیدالرجل فصاحه (41 ) . مسواک برفصاحت مرد می افزاید .
امتیازات مسواک در گفتار رسول اعظم (ص ) با امام علی (ع )
پیامبر خدا حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند : یا علی علیک بالسواک فان فی السواک مطهره للغم و مرضاه للرب و مجلاه للعین (42 ) . ای علی ! بر تو باد به مسواک نمودن مسواک پاک کننده دهان و موجب خشنودی پروردگار و مایه جلا و روشنایی چشم است .
امام علی علیه السلام از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم فضایل و امتیازات مهمی را برای مسواک روزانه نقل کرده اند. آن حضرت فرموده اند :
من استاک کل یوم مره رضی الله عنه و له الجنه و من استاک کل یوم مرتین فقدادام سنه الانبیا و کتب الله له بکل صلاه یصلیها ثواب ماه رکعه واستغنی عن الفقر و تطیب نکهته و یزید فی حفظه و یشتد له فهمه و یمر طعامه و یذهب اوجاع اضراسه و یدفع عنه القسم و تصافحه الملائکه لما یرون علیه من النور و ینفی اسنانه و تشیعه الملائکه عند خروجه من البیت و تستغفره حمله العرش و الکروبیون و کتب الله له بکل مومن و مومنه ثواب الف سنه و رفع الله له الف درجه و فتح الله له ابواب الجنه یدخل من ایها شا و اعطاه الله کتابه بیمینه و حاسبه حسابا یسیرا و فتح علیه ابواب الرحمه و لایخرج من الدنیا حتی یری مکانه من الجنه و قداقتدی بالانبیا و دخل معهم الجنه و من استاک کل یوم و قضی الله له کل حاجه له فی امرالدنیا والاخره ویکون یوم القیامه فی ظلل العرش یوم لاظل الاظله و یکون فی الجنه رفیق ابراهیم علیه السلام و رفیق جمیع الانبیا(43 ) هرکس روزی یک بار مسواک کند خداوند از وی خشنود باشد و برایش بهشت است و هر کس روزی دوبار مسواک بزند سنت پیامبران را ادامه داده و خداوند برای هر نمازی که می خواند ثواب و پاداش صد رکعت می نویسد و از فقر نجات یاید و بی نیاز گردد و بوی بد دهانش پاک شود و حافظه اش زیاد و فهمش شدت یابد و غذایش گوارا گردد و دردهای دندانهایش از بین می رود و بیماری از وی دفع می گردد و فرشتگان برای نوری که براو می بینند با وی مصافحه می کنند و دندانهایش پاکیزه می شود و فرشتگان هنگام خروجش از خانه او را مشایعت می کنند و حاملان عرش و کروبیون برایش استغفار می نمایند و خداوند برای هر مومن و مومنه ای ثواب هزار سال نوشته و هزار درجه وی را بالا می برد و برایش درهای بهشت را باز نماید که از هریک بخواهد وارد شود و کتابش را به دست راستش بدهد و او را محاسبه آسان نماید و درهای رحمت را بر وی بگشاید و از دنیا نمی رود تا جایگاهش را در بهشت ببیند. او به پیامبران اقتدا کرده و با آنان وارد بهشت می شود...و خداوند حاجت وی در امر دنیا و آخرت را برآورده نماید و روز قیامت که سایه ای جز سایه عرش الهی نیست در سایه عرض الهی باشد و در بهشت رفیق ابراهیم علیه السلام و رفیق تمام پیامبران باشد.
رسول الله در بیان دیگری خطاب به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند :
یا علی ثلاث یزدن فی الحفظ و یذهبن السقم : اللبان و السواک و قرائه القرآن (44 ) . ای علی سه چیز است که حافظه را زیاد و درد را از بین می برد : شیرنوشیدن و مسواک زدن و قرآن خواندن .
پاورقیها :
29 )وسائل الشیعه ج 1 ص .355
30 ) بحارالانوار ج 76 ص .137 مکارم الاخلاق ص 51
31 )وسائل الشیعه ج 1 ص .356 المحجه البیضا ج 1 ص 297
32 ) وسائل الشیعه ج 1 ص .357
33 )وسائل الشیعه ج 1 ص .358
34 )میزان الحکمه ج 4 ص 597 کنزالعمال ج 1 ص .304
35 ) میزان الحکمه ج 4 ص 597 کنزالعمال ج 1 ص .300
36 ) کنزالعمال ج 1 ص 300 المحجه البیضا ج 1 ص .296
37 )بحارالانوار ج 76 ص 136 سفینه البحار و مدینه الحکم والاثار ج 1 ص 675 من لایحصره الفقیه ج 1 ص 54 سنن النبی ص .222
38 )بحارالانوار ج 76 ص 135 سفینه البحارو مدینه الحکم والاثار ج 1 ص 675 مکارم الاخلاق ص 49 سنن النبی ص .223
39 ) بحارالانوار ج 76 ص 139 المحجه البیضای ج 1 ص .298
40 )بحارالانوار ج 76 ص 129 کتاب الخصال ج 2 ص 480 و .481
41 )بحارالانوار ج 76 ص 135 مکارم الاخلاق ص .48
42 )بحارالانوار ج 76 ص 139 کتاب الخصال ج 2 ص .568
43 )بحارالانوار ج 76 ص 138 وص .139
44 )سفینه البحار و مدینه الحکم والاثار ج 1 ص .675 
منبع:سایت جمهوری

 


+ نوشته شـــده در پنج شنبه 90/5/6ساعــت 7:5 عصر تــوسط شهید سپاسی | نظر